Hoe een
hulpmiddel
veranderde in
een geliefd
object

 

 Uitdaging

Klaar met betuttelen

Wanneer hulpmiddelen noodzakelijk worden is er al snel weinig aandacht voor de mening of voorkeuren van de clienten. Door de omgeving wordt bepaald: het is noodzaak. Maar hoe succesvol is de oplossing  wanneer iemand vanaf moment 1 weerstand ervaart bij een hulpmiddel?

We namen de doelgroep stevig onder de loep en vonden de factoren die cruciaal zijn voor het succes van onze klant bij het ontwikkelen van de nieuwe generatie medicijn dispenser.

 

Acceptatie

Veel ouderen die wel wat hulp kunnen gebruiken bij hun medicijnen willen zelfstandig blijven en zeker geen stigmatiserend apparaat in huis. Hoe hoger de bereidheid, hoe lager het aantal problemen.

 

Veelzijdigheid

Vanwege een zeer uiteenlopend aanbod aan medicatie en type zakjes is het een grote technische uitdaging om dit zonder fouten te laten verlopen voor duizenden uitgiftes per dag.

 

Eenvoud

Niet alleen de cliënt heeft behoefte aan een product dat eenvoudig te bedienen is. Ook de thuiszorg medewerkers moeten snel en zonder gedoe een nieuwe week-voorraad aan medicijnen inladen tijdens hun bezoek.

 Het product

Tijd voor iets nieuws

Medicijnen op exact het juiste tijdstip innemen, zonder opdringerig piepende kastjes die stigma’s in
de hand werken. Het ontwerp van de klok draait het om, en helpt mensen zelf aan medicatie te denken.

Alarm opbouw

Zelfs nog voordat een hoorbare herinnering nodig is kan de client zien dat het tijd is voor de medicatie. Een klok als herkenbaar en symbolisch element heeft een bestaansrecht in de huiskamer waardoor het stigma en de gedachte aan de ziekte wordt verlicht.

Nieuwe weekrol laden

Na 1 a 2 weken kan de medicatie-klok opnieuw gevuld worden. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken is dit volledig geautomatiseerd. Een kwestie van de rol plaatsen in het reservoir, het eerste zakje invoeren en de klep sluiten.

Connectie

Doordat de medicatie-klok in verbinding staat met de zorg kan eenvoudig worden gezien of de medicatie is uitgenomen. Wordt er een moment vergeten, dan krijgt de client een belletje.

 

 

Impact

"Deze wil ik ook voor mijn moeder!"

De introductie van de medicijnklok zorgt voor veel positieve reacties bij professionals.
Het wegnemen van stigma's blijkt een grote waarde voor zorgverleners omdat ze daarmee de acceptatie kunnen vergroten. Clienten die hun medicatie op de juiste tijd nemen leven gezonder.

Aaibaar van buiten, high-tech van binnen

Hoewel het product vol zit met geavanceerde technologie is dat aan de buitenzijde eigenlijk niet te zien. Door de toepassing van innovatieve sensoren en mechanische principes hebben we het aantal foutieve uitgiftes tot het absolute minimum teruggebracht.

“Hiermee hebben we een unieke concurrentiepositie gecreëerd.”

“Met Bananagun weet je dat Wouter en Marco als twee-eenheid op het project zitten. Dit garandeerd de hoogste kwaliteit waarbij techniek en design samenkomen.”

 

- Thijs van Nuenen - oprichter van Medido