‘Innoveren’ is geen standaard proces, als ontwikkelaars moeten we continue flexibel blijven, creatief zijn en reageren op uitkomsten. Als je de vergelijking zou maken met koken kun je zeggen dat we geen standaard recept volgen, maar telkens een heel nieuw gerecht uitvinden. 

Zelfs de beste chefs kunnen geen nieuw recept ontwikkelen achter een bureau in een kantoor. Ze zullen altijd een nieuw gerecht ontwerpen terwijl ze - al experimenterend en proevend - in de keuken staan.

Voor productontwerp geldt in principe precies hetzelfde. Je begint met een globaal idee op papier maar zult al snel de keuken in moeten om het idee uit te werken.

Continue testen dus, maar hoe doe je dat efficiënt?

Let op: Fysieke producten vergen meer controle over je proces dan software producten!

De vergelijking tussen koken en het ontwerpen van een fysiek product is treffend omdat veel van de acties onomkeerbaar zijn. Wanneer je teveel zout hebt toegevoegd is het lastig om dat weer te verwijderen. Waar je bij de ontwikkeling van software vaak kleine wijzigingen achteraf kunt toepassen (‘updates’) is dat bij fysieke producten lastig. Daarom is een efficiënt en doordacht proces ook zo belangrijk.

Reden 2 : Smaken verschillen, organiseer proeverijen!

Reden 3: Een succesvol gerecht is veel meer dan een combinatie van smaken.

Product ontwerpen, waar moet je beginnen?

Reden 1 : Structuur tijdens de ontwikkeling

Als we de metafoor nog iets uitgebreider beschrijven komen we een aantal interessante lessen tegen. Tijdens het koken voeg je meerdere ingrediënten toe en proef je telkens hoe het smaakt. Als er bij het proeven blijkt dat het gerecht niet de goede kant op gaat wil je wel weten welke actie dit veroorzaakt heeft. Voeg dus nooit twee ingrediënten tegelijk toe en zorg dat je nauwkeurig bijhoudt wat de hoeveelheden zijn.

Voorbeeld

Je test een innovatieve fiets en komt erachter dat hij de gewichtseis van 150 kg niet haalt, het frame breekt. Vervolgens maak je de buizen dikker én van een sterker materiaal. Beide aanpassingen leiden tot een hogere kostprijs maar nu blijft de fiets wel heel. Helaas heb je geen idee of beide maatregelen nodig zijn. Beter zou zijn om de maatregelen los te testen, bijvoorbeeld paralel in meerdere prototypes. Hiermee doe je veel meer kennis op over de invloed van constructie en materiaal op je pakket van eisen. En daarmee hou je controle over de kostprijs.
 

 

Wil je zelfstandig een start maken met een goede werkstructuur? Download dan ons werkboek

Reden 2 : Smaken verschillen, organiseer proeverijen!

Belangrijk is het dus om tijdens het proces zelf vaak te proeven en te vergelijken. Maar jouw smaak is niet hetzelfde als die van je klanten. Bovendien raak je gewend aan de smaken en ben je als bedenker nooit helemaal neutraal.
Zorg dus regelmatig voor een validatie-moment waarin je met je potentiële klanten het ontwerp gaat evalueren. Belangrijk hierbij is dat je dit doet zonder ze te beïnvloeden, je wil immers een eerlijk antwoord. Het is een groot risico om verder te ontwikkelen op onterechte positieve feedback.

 

Wil je weten hoe je dat doet voor jouw project?

Boek dan een vrijblijvende sparringsessie met test-expert Wouter.

 

Reden 3: Een succesvol gerecht is veel meer dan een combinatie van smaken.

Niet alleen de smaak, maar veel meer dingen zijn van invloed op blijvend succes van jouw restaurant. Nadat het gerecht goed smaakt (de primaire functie) moet er nog veel meer getest worden wat ervoor zal zorgen dat het ook daadwerkelijk een succes wordt.

  • Het zal er smakelijk uit moeten zien
  • Een bananen-pudding moet netjes rechtop blijven staan op het bord
  • Het gerecht moet voldoen aan de eisen van de voedsel en warenautoriteit
  • Jouw keukenpersoneel moet het gerecht herhaaldelijk kunnen maken met telkens exact hetzelfde resultaat
  • etc.

Dus ook nadat het ontwerp voldoet aan de primaire eisen zul je moeten testen of het op een efficiente wijze te vervaardigen is, of het aan de veiligheidseisen voldoet, wat de levensduur is, etc.

Net als koken laat het ontwerp-proces zich dus ook niet vangen in één lineair stappenplan. Het recept staat nog niet vast. Sterker nog, het zou in veel gevallen goed zijn om niet al te strak vast te houden aan het eindresultaat. Misschien ontdek je gaandeweg wel een bepaalde invulling van je oplossing die nog meer problemen oplost of nog geliefder is bij je klanten dan waar je je aanvankelijk op concentreerde.

 

Wil je eens vrijblijvend praten over wat er allemaal komt kijken bij de uitdaging waar jij voor staat?

Stuur ons een bericht!