Innovatie, laat je niet afleiden door het huidige product!

Innovatie, laat je niet afleiden door het huidige product!

August 9, 2018 at 12:18 pm by in Product Innovatie
 

Beginnen aan de ontwikkeling van een nieuw product is spannend. Er gaat veel tijd en geld in zitten en mensen willen het liefst van tevoren weten dat een innovatief concept aan alle verwachtingen gaat voldoen. Deze spanning gaat als het goed is ook gepaard met een flinke bak enthousiasme. Het is namelijk een prachtige kans om met alle kennis en kunde die aanwezig is binnen een team iets nieuws neer te zetten.

Om dit proces goed te doorlopen kloppen mensen bij ons aan. Wat wij doen is op de juiste manier observeren, vragen stellen, innovatieve concepten creëren en het succes ervan valideren. De grootste reden waarom onze hulp goed werkt is heel eenvoudig: we komen van buitenaf. We kijken fris naar een uitdaging in een omgeving waar er vaak al net iets te lang naar gestaard wordt.

De projecten die we doen zijn voor heel uiteenlopende bedrijven. Toch komen de uitdagingen altijd erg overeen en herkennen we vaak dezelfde valkuilen. En omdat we geloven dat dit niet alleen geldt voor ons vak, maar innovatie-processen in het algemeen, leek het ons een goed idee om onze inzichten eens te delen. In dit artikel starten we met valkuil #1, het huidige product voor je neus krijgen.

 

Een versie 2.0, alstublieft!

Bij de start van een nieuw project wordt 9 van de 10 keer het huidige product (of prototype) op tafel voor je neer gezet. ‘Zo dit is hem dan, we willen graag een versie 2.0’. Hier is in principe helemaal niets mis mee. Het is een goede manier om te begrijpen waar een bedrijf vandaan komt. In welke markt zijn ze actief? Hoe komt ontwikkeling tot stand? Welke gebruikers komen met het product in aanraking? Enzovoorts.

Toch is het opletten geblazen, want er komt een moment dat er gepraat gaat worden over het nieuwe product: het grote vraagteken. En als het huidige product dan nog op tafel staat, kan het een merkwaardige invloed hebben op het gesprek. Een vraag over de ambities van het bedrijf kan plots beantwoord worden met ’misschien moet het hier wat ronder?’, of ‘we hebben ooit eens het idee gehad om deze knoppen naar de zijkant te verplaatsen’. Mensen praten nou eenmaal sneller over iets dat voor ze op tafel staat, dan over iets dat nog niet bestaat.

 

Mag het product heel eventjes op de gang?

Laat je niet verleiden om hierin mee te gaan, en te komen met suggesties voor verbeteringen. Als ontwerper is het jouw taak om een stap terug te nemen. Want als de focus teveel naar het huidige product gaat wordt de context waarin het product zich begeeft al snel wazig. Dit effect kan zo sterk zijn dat het product soms letterlijk van tafel gehaald moet worden. Waarom? Neem hiervoor het volgende voorbeeld eens in gedachte.

Stel, je bent bioloog en je wilt het gedrag van een olifant begrijpen. Nou kan je het dier gaan vangen, opensnijden en met een vergrootglas inspecteren. Wat alleen beter werkt is om juist afstand te nemen en de olifant te observeren in zijn habitat. Je zal snel leren dat zijn gedrag het gevolg is van zijn omgeving. Zijn positie in de kudde, de territoria van roofdieren, de vruchtbaarheid van gebieden, de wisseling van seizoenen. De olifant is niet een op zichzelf staand fenomeen. Een product is dat ook niet.

 

Kijk je dan helemaal niet naar het huidige product?

Jawel. Ervaringen met het huidige product zijn essentieel, maar alleen als ze gezien worden in het grotere plaatje. En functionele verbeteringen moeten pas worden doorgevoerd als je dat plaatje begrijpt. Want wie zegt dat het nieuwe product nog wel knoppen moet krijgen? 

Wij noemen dit ‘plaatje’  het belevingsconcept. Hoe een belevingsconcept werkt komt aan bod in ons volgende artikel.

 

Bananagun is een industrieel ontwerp bureau dat zich specialiseert in het creëren en valideren van innovatieve concepten.

Wil je met ons sparren over een ontwerp project? Neem contact met ons op!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*